Paj – utan ägg och mjölk

Det var längesedan jag sist skrev här på bloggen. Jag har inga ursäkter som ni inte har hört förut så som att jag har 3 barn, jobbar både på fritids och driver eget m.m.

Hur som helst har jag blivit alldeles pajtokig. Men hur gör man paj utan ägg och mjölk? Efter lite forskning på internet hittade jag två recept på pajer som jag verkligen trodde skulle funka. Och vilka goda pajer det blev!!! Det första receptet är fokuserar lite mer på själva ”äggstanningen”. VAr du sedan har i pajen är helt upp till dig. Det andra receptet är helt och hållet taget från vegannasol som driver en fantastisk blogg på http://vegannasol.net/ . Nu kör vi!

 

Grönsakspaj

DSC_0980

Pajdeg:

  • 125 g mjölkfritt smör
  • 3 dl vetemjöl
  • 2-3 msk kallt vatten

 

Mät upp mjölet. Lägg i kylskåpskallt smör skuret i små bitar. Finfördela det med fingertopparna eller i matberedare. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en den. Tryck ut degen i formen och sätt in i kylskåpet för att vila i 15 min.

Gör fyllningen under tiden….

”äggstanning”:

  • 1 pkt silkestofu (ca 300g)
  • 1 dl havregrädde
  • 2 dl sojamjölk
  • 4 msk kikärtsmjöl
  • 1krm gurkmeja
  • 1 krm salt
  • svartpeppar
  • ev. andra kryddor

 

Blanda alla ingredienser till stanningen i en matberedare och häll sedan i pajskalet.

Nu kan du tillsätta alla grönsaker du gillar och/eller har hemma. I min hade jag i rödlök, marinerade kronärtskockor, broccoli, paprika, soltorkade tomater och svarta oliver. Känn dig fri att experimentera!

 

Svamp och ruccolapaj

DSC_0986

Det går bra att använda samma pajdeg som till förra pajen men vegannasol använder en pajdeg som görs av 3 dl vetemjöl som blandas med 100 g smält smör och sedan förgräddar man pajdegen i ca 15 min. Om du väljer den pajdeg vi gjorde först bör du nog även förgrädda den till denna paj.

 

  • 200 g skivad svamp
  • 60 g ruccola
  • mjölkfritt smör

Stek svampen i smöret tills den fått färg. Tillsätt sedan ruccolan. Salta och peppra. Ställ åt sidan.

”äggstanning”:

  • 2 msk no egg
  • 2 msk majsstärkelse
  • 2 dl havremjölk
  • franska örter
  • paprikakrydda

vispa ihop alla ingredienserna och häll över svampen och ruccolan

Sätt in pajen på 200 grader i 30 min. Låt svalna något innan du äter.

Taggar:, , , , , , ,

Kategorier: Paj

Författare:sarafridaskok

Jag är en matglad tjej med ett stort intresse av vegetariskt och specialkost. Trebarnsmamma men den enda veganen i familjen. Jobbar deltid på fritids samt driver www.resalatt.nu . Älskar att testa nya recept!

Prenumerera

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

